Drodzy uczniowie w jaki sposób w zaciszu domowym możecie samodzielnie ćwiczyć umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz rozumienie ze słuchu ?

Oto kilka ciekawych stron internetowych, na których praca sprawi Wam wiele przyjemności i rozwinie Waszą motywację do nauki języków obcych.

  1. www.eslvideo.com  – zadania oparte na filmach lub piosenkach

    Jest to narzędzie internetowe, które warto wykorzystać do rozwijania umiejętności słuchania ze zrozumieniem w języku angielskim. Znajdziemy tu fragmenty filmów lub piosenek wraz z przygotowanymi do nich zadaniami sprawdzającymi poziom zrozumienia tekstu. Materiały możemy wyszukiwać, wpisując odpowiednie słowo kluczowe w wyszukiwarce lub według poziomu trudności, gdyż wszystkie materiały zostały przypisane do odpowiedniego poziomu: od początkującego do zaawansowanego, a odpowiednie zakładki są widoczne po wejściu na stronę. Każdy quiz, oprócz tytułu, opatrzony jest też numerem. Uczeń przed obejrzeniem materiału filmowego widzi wszystkie pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć, podobnie jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych ćwiczeń na słuchanie ze zrozumieniem. Narzędzie to może być wykorzystywane przez uczniów do samodzielnej pracy, gdyż po zakończeniu quizu uczeń może sprawdzić swoje odpowiedzi. Nauczyciel jednak ma możliwość wglądu w to, czy uczniowie wykonali zadanie, i jaki był ich wynik. W tym celu musi zarejestrować się na stronie i uzyskać kod nauczyciela. Uczniowie mogą wykonywać zadanie bez logowania się na stronie, a po jego zakończeniu wybierają opcję Send these results to my teacher, wpisując odpowiedni kod nauczycielski. W takiej sytuacji zalogowany nauczyciel, wchodząc na swoje konto, widzi wyniki uczniów w zakładce Student scores. Na stronie można również tworzyć swoje własne quizy, jednak autorzy serwisu w trosce o jakość publikowanych materiałów, zastrzegają sobie prawo do edycji i modyfikacji treści.

  2. www.voscreen.com – do samodzielnego ćwiczenia rozumienia ze słuchu

    Ciekawą alternatywą samodzielnego ćwiczenia umiejętności słuchania ze zrozumieniem w języku angielskim jest strona www.voscreen.com, dostępna również w formie aplikacji na iPad lub iPhone oraz na urządzenia z systemem Android. Po wysłuchaniu krótkich fragmentów filmów uczący się wybiera odpowiednie tłumaczenie usłyszanego tekstu, przy czym może zdecydować się na wersję trudniejszą (bez napisów) – w takiej sytuacji dostaje więcej punktów – lub łatwiejszą (z napisami), jednak z możliwością uzyskania mniejszej liczby punktów. W menu istnieje możliwość wyboru poziomu filmów, od początkującego do zaawansowanego, można również wybrać filmy tak, aby pojawiały się w nich określone zagadnienia gramatyczne, które chcemy utrwalić (na przykład czas teraźniejszy, przeszły, pytania, czasowniki modalne itp.). W menu dostępna jest również opcja tworzenia grup, które chcemy obserwować, co daje nauczycielowi możliwość wglądu w wyniki uczniów. Poza tym uczniowie należący do grupy widzą swoje wyniki nawzajem, czyli wykorzystany jest mechanizm gamifikacji, zwiększający motywację do pracy.

  3. Trace Effects – gra, która rozwija sprawność słuchania i czytania

    Czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się, co by było, gdybyś mógł/mogła doskonalić swój angielski, grając w grę? – tymi słowami rozpoczyna się zwiastun gry stworzonej przez Departament Stanu USA. Jej celem jest wspieranie osób uczących się amerykańskiej wersji języka angielskiego w rozwijaniu umiejętności językowych i poznawaniu kultury tego kraju. Gra, której twórcy wykorzystali metodę game-based learning (por. Horizon Report 2014), przeznaczona jest dla osób w wieku 12-16 lat, których poziom znajomości języka angielskiego jest początkujący lub średnio zaawansowany. Gra może być również świetnym rozwiązaniem dla polskich uczniów, pragnących rozwinąć umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem w sposób mniej konwencjonalny. Aby wziąć w niej udział, należy wejść na stronę traceeffects.state.gov i założyć własne konto. Gra rozpoczyna się od krótkiego, animowanego filmu, w którym główny bohater, Trace, przypadkowo przenosi się z roku 2035 do czasów współczesnych. Aby powrócić, musi odnaleźć osobę nazywającą się Emma Fields. Gracz przyjmuje rolę Trace’a i wyrusza na poszukiwania. W swojej podróży, podzielonej na siedem rozdziałów, spotyka różne osoby, z którymi nawiązuje rozmowy. Uczeń ćwiczy w ten sposób umiejętność słuchania ze zrozumieniem, gdyż nawiązując rozmowę z poszczególnymi osobami, musi zrozumieć, co one do niego mówią, i odpowiednio zareagować. Aby udzielić odpowiedzi, gracz wybiera odpowiednie zdanie z listy dialogowej, która pojawia się po podejściu do wybranych osób i wciśnięciu klawisza e na klawiaturze. Dzięki tej funkcji osoba ucząca się rozwija również umiejętność czytania ze zrozumieniem. Po wybraniu jednego ze zdań, gracz słyszy wypowiedź głównego bohatera, w którego się wciela, dzięki czemu uczy się poprawnej wymowy. Ponadto po przejściu poszczególnych rozdziałów, uczeń może pobrać komiks z dialogami nawiązującymi do danej części gry, dzięki czemu dodatkowo rozwija umiejętność czytania. W swojej podróży gracz zbiera również tzw. action verbs (czasowniki typu give, show, leave). Są one niezbędne, aby móc odpowiednio zareagować w różnych sytuacjach nawiązujących do życia codziennego (np. pracownik uniwersytetu prosi o pokazanie legitymacji studenckiej). Dialogi w grze są proste, wypowiadane bardzo wyraźnie, a uczeń zawsze może wybrać opcję Hear again.

  4. lyricstraining.com

    Jednym z przydatnych serwisów, który z pewnością przypadnie do gustu tym o zainteresowaniach muzycznych, jest witryna lyricstraining.com, oferująca interaktywne zadania z piosenkami w 10 językach, m.in. po angielsku, niemiecku, francusku, hiszpańsku i włosku. Słuchając piosenki, uczeń ma uzupełniać brakujące słowa, wpisując je na klawiaturze w przygotowane luki. Jeśli zdąży wpisać słowo, zanim dana linijka się skończy, piosenka jest odtwarzana dalej. Jeśli jednak popełni przy wpisywaniu błąd, piosenka się zatrzymuje, a uczeń może ponownie przesłuchać fragment zawierający trudne do wychwycenia słowo (klawisz Backspace) lub poprosić o odpowiedź i przejść dalej (klawisz Tab). Piosenki można wyszukiwać, wpisując ich tytuł lub nazwisko wykonawcy w oknie wyszukiwania. Dla ułatwienia miniaturki teledysków zostały oznaczone różnymi kolorami, w zależności od stopnia trudności i skomplikowania utworu. Piosenki, których zrozumienie jest łatwe, np. ze względu na proste słownictwo i gramatykę, ale i tempo śpiewania, można rozpoznać po zielonym kolorze w prawym górnym rogu miniaturki, w tle flagi informującej o języku, w jakim piosenka jest wykonywana. Utwory średnio trudne oznaczono kolorem pomarańczowym, a te najtrudniejsze – kolorem czerwonym. Wyszukiwać można piosenki tylko w języku, który nas interesuje, lub we wszystkich dostępnych językach. Po znalezieniu utworu, na którym chcielibyśmy poćwiczyć, musimy wybrać jeden z czterech poziomów trudności ćwiczenia – od beginner, na którym losowo wycięte zostało ok. co dziesiąte słowo, do poziomu expert, w którym będzie trzeba uzupełnić cały tekst. Serwis wykorzystuje mechanizm gamifikacji, tzn. za poprawnie wpisane słowa uczeń otrzymuje punkty. Aby wynik konkretnego gracza został uwzględniony w międzynarodowych rankingach prowadzonych dla każdej z piosenek, uczeń może założyć bezpłatne konto w serwisie.

  5. languageguide.org

    Kolejnym serwisem, z którego możecie z powodzeniem korzystać nie tylko w domu na komputerze, ale praktycznie w dowolnym miejscu, używając smartfonów lub tabletów, jest witryna languageguide.org, oferująca podzielony tematycznie słownik obrazkowy z wymową w 18 językach, m.in. po angielsku, niemiecku, francusku, hiszpańsku, rosyjsku, włosku, polsku, a nawet po japońsku czy arabsku. Obrazki zostały podzielone na tematyczne grupy, np. ciało, ubrania, pożywienie, zwierzęta, przyroda, dom, szkoła, sztuka – często pokrywające się z 14 zagadnieniami tematycznymi do egzaminów zewnętrznych lub będące częścią tych zagadnień. Po wybraniu języka i tematyki na ekranie pojawiają się ilustracje prezentujące rzeczowniki z danego tematu. Już samo wskazanie kursorem lub dotknięcie wybranego obrazka palcem na ekranie smartfona czy tabletu powoduje odtworzenie w głośnikach/słuchawkach jego wymowy, a na ekranie wyświetla się „pływające” okienko z pisownią wyrazu.

    Ciekawą opcją jest określenie ustawień poziomu trudności (ikona w prawym górnym rogu ekranu) tak, aby na ekranie pojawiały się z danego zestawu wyłącznie słowa na poziomie podstawowym czy średnio zaawansowanym lub wszystkie (ustawienie advanced). Kolejną funkcją, która pojawiła się w serwisie całkiem niedawno, są tryby listening challenge (zadania z rozumienia ze słuchu) oraz speaking challenge (ćwiczenia z wymawiania słów wskazanych na ekranie). W pierwszym z tych trybów widzimy zestaw ilustracji z wybranej tematyki, a w głośnikach podawana jest wymowa jednego z prezentowanych w tym zestawie słów. Zadaniem ucznia jest wskazanie przedmiotu, którego nazwa była wymówiona. Jeśli wskazanie będzie prawidłowe, na ekranie pojawi się informacja o poprawnej odpowiedzi, a jeśli uczeń wybierze źle, otrzyma informację zwrotną w postaci sygnału dźwiękowego i czerwonego krzyżyka. W drugim trybie na środku ekranu pojawia się zbliżenie jednego z przedmiotów, a zadaniem ucznia jest wymówienie jego nazwy. Zaraz po wypowiedzeniu słowa uczeń może sprawdzić swoją wymowę, wskazując obiekt na ekranie, co spowoduje odtworzenie nagrania z prawidłową wymową.

    Bibliografia

    Horizon Report (2014) K-12 Edition. New Media Consortium

    Wieczorek-Tomaszewska, M. (red.) (2013) Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej. Tarnów: Stowarzyszenie Miasta w Internecie

    Czasopismo dla nauczycieli ” Języki Obce w Szkole „.Numer JOwS:2016/01, 2014/04

     BYOD – jak wykorzystywać własny sprzęt uczniów w szkole
    Wieczorek-Tomaszewska, M. (red.) (2013) Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej. Tarnów: Stowarzyszenie Miasta w Internecie

    Schirta, M. Teaching Grammar and Critical Thinking Through Youtube
    Segev, E. (2014) Mobile Learning: Improve Your English Anytime, Anywhere
    Horizon Report
    (2014) K-12 Edition. New Media Consortium
    Elias, T. (2011) Learning Analytics: Definitions, Processes and Potential.