WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
HENRYKA SIENKIEWICZA W SŁUPSKU
Podstawa prawna:
– art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
– Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
I. Ustalenia ogólne
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
3. Ocena musi być jawna i powiązana z ustną lub pisemną informacją o umiejętnościach opanowanych przez ucznia.
4. Sprawdzone i ocenione przez nauczyciela sprawdziany, prace klasowe, kartkówki, prace pisemne są na oddawane uczniom.
5. Nauczyciel ocenia osiągnięcia ucznia systematycznie i na bieżąco umieszcza oceny w e–dzienniku lub w innej formie.
III. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów na I etapie edukacyjnym
1. UWAGI OGÓLNE
1) Głównym kryterium oceniania ucznia są jego osobiste predyspozycje, stopień indywidualnego zaangażowania, aktywność i wysiłek. Przy ocenie umiejętności artystycznych i ruchowych nauczyciel będzie brał pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się ze swoich obowiązków.
2) Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom szkolnym. Podstawą do dostosowań wymagań jest pisemna opinia lub orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej .
3) Ocenie podlegają umiejętności, aktywność, postępy ucznia i jego stan wiedzy.
2. ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
Bieżąca ocena jest odnotowana w dzienniku elektronicznym, dzienniczku ucznia lub obok pracy ucznia np. w zeszycie, ćwiczeniach. Ocena może być wyrażona słowem lub ustalonym przez nauczyciela symbolem.
1) Ocena bieżąca wyrażona jest w formie punktów w skali od 1 do 6.
2) Każdemu poziomowi oceny w skali punktowej od 1 do 6 odpowiada konkretne krótkie sformułowanie i opis danej umiejętności w zakresie poszczególnych edukacji.
3) Ocena bieżąca w niektórych pracach może być wyrażona poprzez wskazanie maksymalnej liczby punktów do ilości punktów zdobytych lub w formie procentowej.
IV. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów na II etapie edukacyjnym
- FORMY SPRAWDZANIA I ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
1) Nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów oceniają określone w Przedmiotowych Zasadach Oceniania (dalej jako PZO) formy aktywności. Wystawione oceny mają zróżnicowaną wagę. Wartościowanie ocen zobrazowane jest kolorami ocen w e – dzienniku jednakowymi dla każdego przedmiotu. Waga i kategoria ocen jest identyczna dla wszystkich przedmiotów:
Zadanie – waga 3 – kolor morski
Kartkówka – waga 4 – kolor zielony
Sprawdzian – waga 5 – kolor czerwony
Odpowiedź ustana – waga 4 – kolor jasnozielony
Aktywność – waga 3 – kolor błękitny
Inna – waga 2 – kolor khaki
Praca domowa – waga 3 – kolor ciemnoniebieski
Konkursy – waga 10 – kolor żółty.
2) Wystawione oceny umieszczane są na bieżąco w e-dzienniku Oceny wystawione w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie ćwiczeń opatrzone są podpisem nauczyciela i datą wystawienia oceny.
3) Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
- Ustne wypowiedzi uczniów.
- Pisemne i ustne ćwiczenia wykonywane podczas zajęć szkolnych.
- Pisemne i ustne ćwiczenia wykonywane w domu.
- Aktywność na zajęciach.
Sposób oceniania:
– aktywność na lekcji może być oceniana plusem lub minusem, które składają się na ocenę bardzo dobrą lub niedostateczną zgodnie z poszczególnymi PZO
- Wytwory twórczości dziecięcej.
- Pisemne prace klasowe, sprawdziany, testy sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem i kartkówki. Prace klasowe i sprawdziany – obejmują duże partie materiału.
- Zasady przeprowadzania:
– uczeń ma prawo znać z tygodniowym wyprzedzeniem terminy prac pisemnych, termin z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem nauczyciel umieszcza w Terminarzu znajdującym się w e – dzienniku.
– nauczyciel może przesunąć termin na kolejne zajęcia edukacyjne,
– w przypadku nieobecności nauczyciela w dniu sprawdzianu, pracy klasowej, termin należy ponownie uzgodnić z klasą, przy czym nie obowiązuje jednotygodniowe wyprzedzenie,
– w ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną formę w/w pracy pisemnej, a w ciągu tygodnia nie więcej niż dwie (z wyłączeniem testów przygotowujących do sprawdzianu po klasie VIII).
Zasady oceniania prac klasowych / testów sprawdzających umiejętność czytania ze zrozumieniem / sprawdzianów:
obowiązuje skala punktowa, w klasach IV – VI przeliczana na procenty, a te na oceny cyfrowe według kryteriów:
- dla sprawdzianu z wyodrębnionym zadaniem na ocenę celującą:
100 % i rozwiązane zadanie dodatkowe – celujący
100 % – 91 % – bardzo dobry
90 % – 75% – dobry
74% – 51 % – dostateczny
50 % – 31 % – dopuszczający
30 % – 0 % – niedostateczny
- dla sprawdzianu na ocenę celującą:
100% – 96 % – celujący
95% – 91 % – bardzo dobry
90% – 70% – dobry
69% – 50 % – dostateczny
49% – 31% – dopuszczający
30% – 0% – niedostateczny
- Krótkie sprawdziany (tak zwane kartkówki) – kontrolują opanowanie wiadomości i umiejętności z 3 ostatnich lekcji lub pracy domowej. Mogą być zapowiedziane bądź nie.
V. SKALA I OGÓLNE KRYTERIA OCEN ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
1) Oceny bieżące, śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
– stopień celujący – 6;
– stopień bardzo dobry – 5;
– stopień dobry – 4;
– stopień dostateczny – 3;
– stopień dopuszczający – 2;
– stopień niedostateczny – 1,
2) W ocenianiu używa się dodatkowych znaków (+, -).
3) Ustala się następujące kryteria osiągnąć edukacyjnych ucznia:
ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza treści określone w programie nauczania danej dziedziny edukacyjnej,
b) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia na podstawie wyszukanej przez siebie literatury,
c) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej dziedziny edukacyjnej,
d) proponuje rozwiązania nietypowe,
e) rozwiązuje problemy i zadania wykraczające poza program nauczania
lub
f) osiąga sukcesy w konkursach wiedzowych i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych,co najmniej na szczeblu powiatowym
g) kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania danej dziedziny edukacji,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
c) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
d) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
b) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne
ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
b) rozwiązuje typowe problemy teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności
ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu treści ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności z danej dziedziny edukacyjnej w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności lub przy pomocy nauczyciela,
ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej dziedziny edukacyjnej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach umożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tej dziedziny edukacyjnej,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
c) nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szans uzupełnienia wiedzy i umiejętności.
4) Ocena z religii i etyki bieżąca i klasyfikacyjna wyrażona jest stopniem w skali 1-6 i jest wliczana do średniej ocen.
5) Nauczyciel zgłaszający program poszerzający obowiązkowy pakiet edukacyjny, program innowacyjny lub inny określa jeden z dwóch zaproponowanych sposobów oceniania:
a) pierwszy sposób:
– stosuje zasady oceniania takie same, jak w przypadku oceniania z przedmiotu obowiązkowego
b) drugi sposób:
– nie ocenia osiągnięć edukacyjnych; na świadectwie wpisuje się „uczestniczył”.
6) Nauczyciele ustalają wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania ocen bieżących i klasyfikacyjnych poszczególnych dziedzin edukacyjnych. Szczegółowe wymagania i kryteria oceniania uczniów na poszczególnych zajęciach lekcyjnych zawierają Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO).
7) Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
VI. OCENIANIE ZACHOWANIA
1) Nauczyciel wychowawca na bieżąco ocenia i monitoruje zachowanie uczniów.
2) Nauczyciel wychowawca zapisuje oceny cząstkowe zachowania w e- dzienniku.
3) Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
4) W każdej sytuacji, w której uczeń naruszy jakąkolwiek z zasad zawartych w kryteriach oceniania zachowania, dopuszcza się ustalenie niższej oceny zachowania.
5) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie ocen cząstkowych oraz po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia, które przechowuje w swojej dokumentacji.
VII. ZASADY I FORMY POPRAWIANIA OCEN
1) Po każdej pracy klasowej dokonuje się analizy błędów i poprawy.
2) Po poprawie pracy klasowej nauczyciel oddaje uczniom sprawdzone prace.
3) Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełniania braków poprzez ustalenie indywidualnego programu naprawczego zawierającego treści programowe wymagające poprawy oraz terminy i miejsce spotkań z nauczycielem. Program podpisuje uczeń i rodzic.
4) Uczeń mający kłopoty w nauce może skorzystać z pomocy koleżeńskiej w klasie lub innej formy pomocy zaproponowanej przez nauczyciela.
5) Uczeń nieobecny (usprawiedliwiony) na pracy pisemnej ma obowiązek napisać ją w innym terminie uzgodnionym z nauczycielem nie dłuższym niż dwa tygodnie od powrotu ucznia do szkoły. Nieobecność ucznia na sprawdzianie oraz nieuzyskanie oceny z tego powodu zapisuje się w e-dzienniku jako 0 ( zero).Cyfrą zero zaznacza się także nieotrzymanie oceny z innej sprawdzanej formy aktywności ucznia.
6) Uczeń ma prawo poprawić tylko oceny z pracy klasowej/sprawdzianu i kartkówki w terminie ustalonym z nauczycielem, nie dłuższym niż dwa tygodnie od otrzymania oceny. Ocena z poprawy stawiana jest w e-dzienniku obok pierwszej oceny i tylko ona jest brana pod uwagę. Waga oceny poprawionej jest identyczna z wagą oceny otrzymanej przed poprawą.
7) Uczeń ma prawo poprawić inną ocenę po konsultacji z nauczycielem.
8) Do poprawy danej oceny uczeń może przystąpić tylko raz.
9) Za nieprzygotowanie do lekcji uważa się brak zeszytu, książki, pracy domowej, nienauczenie się treści z poprzedniej lekcji. Swoje nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku zajęć. Zostanie one zapisane w e-dzienniku skrótem np. (nieprzygotowany).
10) Kartkówki oraz sprawdzające tylko umiejętność czytania ze zrozumieniem nie podlegają poprawie.
11) Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z jednych albo dwóch zajęć edukacyjnych w klasach IV- VII może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, a pozostałe oceny mogą być zmienione w wyniku egzaminu sprawdzającego. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej w ostatnim tygodniu ferii letnich.
12) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
13) W przypadku stwierdzenia, że roczna (półroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- a) w przypadku rocznej (półrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Tryb i skład komisji ustala dyrektor szkoły zgodnie z zapisami rozporządzenia.
14) Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem pkt 7. rozdział V (uczniowi po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę z zachowania).
VIII. KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW KLAS IV-VIII
1) Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia. Końcowa ocena śródroczna i roczna powinna być ustalona na podstawie minimum czterech ocen cząstkowych i nie jest średnią arytmetyczną tych ocen.
2) Ocena śródroczna może zawierać znaki plus lub minus ( +,-)
3) Organizację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego i sprawdzającego przeprowadza się zgodnie z zapisami zawartymi w rozporządzeniu.
4) Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych, nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły. Ocena ta nie jest wliczana do średniej ocen.
5) Uczniowie szczególnie wyróżniający się w nauce na zakończenie edukacji w szkole podstawowej decyzją rady pedagogicznej zostają wpisani do Złotej Księgi szkoły. ZAŁĄCZNIK NR 5
6) Uczniowie, którzy swoją postawą przynoszą chwałę szkole na zakończenie edukacji w szkole podstawowej decyzją rady pedagogicznej zostają wpisani do Księgi Sukcesów szkoły. ZAŁĄCZNIK NR 6
7) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
8) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższe.
9) Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z wyjątkiem pkt 10. rozdział IV ( ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania ocen).
IX. TRYB USTALANIA ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ OCENY Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
1) Ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych rozpoczyna się od prognozy oceny klasyfikacyjnej na minimum cztery tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Wspomnianą prognozę oceny nauczyciel wpisuje w e-dzienniku informując ucznia o przewidywanej ocenie.
2) Roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami uwzględniającymi osiągnięcia edukacyjne ucznia z poprzedniego okresu nauki (I półrocze).
3) Przed rocznym i śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (śródrocznych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w następujących formach:
a) o przewidywanych ocenach niedostatecznych, o przewidywanej obniżonej ocenie z zachowania na 30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej w formie pisemnego zawiadomienia poświadczonego podpisem rodzica (prawnego opiekuna)
b) ostateczne oceny z przedmiotów i zachowania podane są do wiadomości ucznia i rodzica w dzienniku elektronicznym na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady.
ZAŁĄCZNIKI NR 1 Kryteria oceny bieżącej zajęć edukacyjnych
ZAŁĄCZNIK NR 2 Wymagania do formułowania oceny z zachowania ucznia klas I -III
ZAŁĄCZNIK NR 3 Kryteria nadania dyplomu „Wzorowego Ucznia” w klasach I – III
ZAŁĄCZNIK NR 5 Regulamin Złotej Księgi szkoły
ZAŁĄCZNIK NR 6 Regulamin Księgi Sukcesów szkoły
Przedmiotowe Zasady Oceniania z matematyki
Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka polskiego
Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka angielskiego
Przedmiotowe Zasady Oceniania z biologii
Przedmiotowe Zasady Oceniania z przyrody
Przedmiotowe Zasady Oceniania z techniki/ zajęć technicznych
Przedmiotowe Zasady Oceniania z informatyki/ zajęć informatycznych
Przedmiotowe Zasady Oceniania z plastyki