Wymagania edukacyjne z informatyki/ zajęć informatycznych
w Szkole Podstawowej nr 1

I. Cele Systemu Oceniania

  1. Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.
  2. Wskazanie kierunku dalszej pracy przez  zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.
  3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy.
  4. Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnego procesu uczenia się.
  5. Dostarczenie nauczycielowi możliwie precyzyjnej informacji o poziomie osiągania przyjętych celów kształcenia informatycznego, szczególnie w zakresie umiejętności.
  6. Klasyfikacja zgodna z rozporządzeniem MENiS.
  7. Dostarczenie rodzicom bieżącej informacji o osiągnięciach ich dzieci.

II. Cele Ogólne Nauczania Informatyki

  1. Przygotowanie do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
  2. Celowe korzystanie z różnych źródeł informacji oraz środków jej prezentacji i przekazu.
  3. Poznanie wpływu technologii informacyjnej na życie jednostki, najbliższego otoczenia i społeczeństwa.

III. Obszary Aktywności Ucznia W Zakresie Wiedzy, Umiejętności I Postaw, Będące Przedmiotem Oceny

  1. Posługiwanie się w opisie pojęć, środków, narzędzi i metod informatyki prawidłową terminologią informacyjną.
  2. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy według zasad bezpiecznej i higienicznej pracy.
  3. Organizacja pracy.
  4. Praca z programem – stosowanie odpowiednich metod, sposobów wykonania i osiągania przewidzianych rezultatów.
  5. Rozwiązywanie problemów – dobór właściwego narzędzia oraz dostosowanie środowiska programu do rozwiązywania zadania.
  6. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.
  7. Wkład pracy ucznia.

Pozostałe formy sprawdzania, oceniania, klasyfikowania i poprawiania zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.

Kryteria Osiągnięć Edukacyjnych:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • Posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania.
  • Samodzielnie wykonuje zadania dodatkowe i proponuje własne sposoby ich rozwiązywania.
  • Biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w twórczym rozwiązywaniu problemów.
  • Perfekcyjnie wykonuje założenia danego projektu lub zadania.
  • Uczestniczy w konkursach przedmiotowych i tematycznych oraz odnosi w nich sukcesy.
  • Z własnej inicjatywy pomaga innym.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował w pełnym stopniu zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania.
  • Rozwiązuje zadania o wysokim stopniu trudności, właściwie i samodzielnie dobiera materiały potrzebne do realizacji zadań.
  • Wykonuje prace estetyczne, przemyślane, bezbłędne.
  • Pracuje systematycznie i dzieli się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z innymi uczniami.
  • Aktywnie bierze udział w lekcji.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował niepełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania.
  • Rozwiązuje samodzielnie zadania typowe, wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności.
  • Przy rozwiązywaniu zadań o podwyższonym stopniu trudności korzysta ze wskazówek i pomocy nauczyciela.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie wymagań zawartych w podstawie programowej.
  • Rozwiązuje zadania o podstawowym stopniu trudności wykorzystując właściwe oprogramowanie.
  • Problemy trudniejsze wymagające własnych rozwiązań przekraczają jego możliwości.
  • Wykazuje się podstawową wiedzą na omawiany temat.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • Posiada braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości kontynuowania nauki w klasie programowo wyższej.
  • Rozwiązuje zadania o elementarnym stopniu trudności, często korzysta ze wskazówek i pomocy nauczyciela.
  • Nie dba o estetykę dokumentów, nie potrafi współpracować z zespołem.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Nie opanował wiedzy i umiejętności zawartych w podstawie programowej.
  • Nie wykazuje jakiegokolwiek zainteresowania przedmiotem.
  • Nie potrafi rozwiązać zadań typowych wielokrotnie powtarzanych, szablonowych, o elementarnym stopniu trudności.
  • Nie przejawia inicjatywy do poprawy ocen cząstkowych i oceny semestralnej.