„Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”
projekt dofinasowany ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia
Ahoj matematyczna przygodo! – czyli morskie podróże (nie tylko palcem) po mapie
Projekt pod nazwą „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego” został wyróżniony przez organizatorów i otrzymał dofinansowanie w wysokości 15 000 zł w kategorii projektów edukacyjnych w ramach I edycji Programu mSilnia, organizowanego przez Fundację mBanku we współpracy z Fundacją Dobra Sieć.
Celem projektu jest rozwój kompetencji matematycznych uczniów klas ósmych i siódmej, szczególnie w obszarze geometrii, skal i zamiany jednostek. Jego uczestnicy nauczą się obliczać skale, wyznaczać współrzędne geograficzne, zamieniać jednostki oraz korzystać z narzędzi nawigacyjnych. Projekt ma charakter interdyscyplinarny i łączy elementy matematyki, geografii, informatyki oraz edukacji morskiej.
W ramach działań zrealizowane zostaną m.in. warsztaty nawigacyjne, które obejmują pracę z mapą, skalą, współrzędnymi geograficznymi, kierunkami, jednostkami oraz planowaniem tras. Uczniowie będą także pracować z arkuszem kalkulacyjnym, analizując i interpretując dane związane z Morzem Bałtyckim. Kluczowym punktem programu będzie wycieczka edukacyjna do Ustki, podczas której odbędą się podchody z kompasem. Dodatkowo uczniowie stworzą interaktywną grę „Bałtyckie Matematyczne Przygody”, a także zaprojektują i wydrukują trójwymiarową mapę Morza Bałtyckiego z wykorzystaniem technologii druku 3D. W programie znajdą się również warsztaty z ekspertem oraz konkurs na plakat lub film pt. „Morze Bałtyckie w liczbach”.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie rozwiną swoje umiejętności w zakresie nawigacji, pracy z mapą, określania skali, długości i szerokości geograficznej oraz wyznaczania tras w kontekście praktycznych zastosowań na morzu. Zyskają także wiedzę informatyczną, zwłaszcza w zakresie wyszukiwania, analizowania i interpretowania danych o Morzu Bałtyckim, co pomoże im lepiej zrozumieć jego specyfikę oraz wyzwania ekologiczne, z jakimi się mierzy.
Już niebawem relacja z realizacji pierwszych działań projektowych. Zachęcamy do śledzenia naszego facebooka i strony internetowej szkoły.
„Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”
projekt dofinasowany ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia
plakat z podsumowaniem projektu.
Rozstrzygnięcie konkursu „Morze Bałtyckie w liczbach”
Komisja wyłoniła zwycięzców konkursu „Morze Bałtyckie w liczbach”. Gratulujemy zwycięzcom i wyróżnionym!!!
Brawo byliście bardzo zaangażowani i kreatywni.
Galeria prac Szkolnego Konkursu „Morze Bałtyckie w liczbach”
Regulamin Szkolnego Konkursu „Morze Bałtyckie w Liczbach”
Projekt druku 3DMorza Bałtyckiego
19 i 22 listopada 2024 r. uczniowie klas 7 i 8 wzięli udział w warsztatach druku 3D, zorganizowanych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego przez Fundację mBanku w ramach Programu mSilnia, którego celem jest rozwijanie pasji i umiejętności matematycznych w nowoczesny i kreatywny sposób.
Podczas warsztatów uczniowie mieli okazję zapoznać się z podstawami projektowania w programie do druku 3D. W ramach zajęć stworzyli swoje pierwsze projekty, przygotowując model mapy Morza Bałtyckiego, którą następnie dostosowali do wydruku na drukarce 3D.
Było to dla nich nie tylko pierwsze zetknięcie z tą technologią, ale także doskonała okazja do połączenia wiedzy matematycznej z umiejętnościami technicznymi i kreatywnością.
„Bałtyckie Matematyczne Przygody”
5 i 8 listopada uczniowie klas 7a, 7b, 8a i 8b wzięli udział w warsztatach zorganizowanych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego przez Fundację mBanku w ramach Programu mSilnia.
Podczas zajęć uczniowie rozwijali swoje umiejętności matematyczne i informatyczne, tworząc interaktywny quiz edukacyjny „Bałtyckie Matematyczne Przygody” w aplikacji Genially.
Dzięki projektowi mogli zastosować wiedzę z matematyki do tematów związanych z Bałtykiem, jednocześnie rozwijając kompetencje cyfrowe. Warsztaty były również okazją do nauki pracy zespołowej i kreatywnego rozwiązywania problemów.
Warsztaty nawigacyjne
Dnia 31 października 2024 r. uczniowie klasy 7b i 8a wzięli udział w kolejnych warsztatach nawigacyjnych, organizowanych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego przez Fundację mBanku w ramach Programu mSilnia.
Podczas warsztatów uczniowie mieli okazję pracować na mapach o różnych skalach, w tym na mapach Morza Bałtyckiego (skala 1:1 150 000) oraz szczegółowych mapach Zatoki Gdańskiej (skala 1:150 000). Dzięki przyrządom nawigacyjnym, takim jak odnośniki, trójkąty nawigacyjne oraz kompasy, uczniowie uczyli się obliczać rzeczywiste odległości na wodzie, wyrażone w kilometrach, milach morskich oraz stopniach. Pod kierunkiem Pana Piotra Ostrowskiego wyznaczali także azymuty oraz kursy dla wybranych tras żeglarskich, co pozwoliło im na praktyczne zastosowanie wiedzy matematycznej w nawigacji.
Warsztaty były również okazją do poruszenia tematów związanych z ochroną środowiska Bałtyku. Uczniowie rozmawiali o zagrożeniach wynikających z zanieczyszczenia wód morskich oraz o metodach zapobiegania negatywnym skutkom działalności człowieka. Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko rozwijali umiejętności matematyczne i geograficzne, ale także wzbogacili swoją wiedzę ekologiczną, zyskując większą świadomość w zakresie ochrony unikalnych ekosystemów Morza Bałtyckiego.
Wywiad z marynarzem
Czy kiedykolwiek marzyliście o tym, aby zostać marynarzem? O specyfice swojej pracy opowiedział nam pan Adam Łepski – pochodzący ze Szczecina marynarz, pełniący funkcję drugiego oficera mechanika. Pan Adam ma na swoim koncie rejsy po najróżniejszych akwenach świata, w tym Oceanie Atlantyckim i Spokojnym oraz Morzu Śródziemnym, Irlandzkim, Północnym i Bałtyckim. Podzielił się z nami zarówno codziennymi wyzwaniami, z jakimi mierzą się marynarze, jak i wyjątkowymi doświadczeniami, jakie oferuje praca na morzu.
Wywiad z panem Adamem przeprowadzili uczniowie klasy 8b, którzy dowiedzieli się, jak wygląda życie na statku oraz jak ważna jest współpraca i odpowiedzialność w zawodzie marynarza. Pan Łepski opowiedział także o różnorodnych warunkach pogodowych, które towarzyszą mu w pracy, oraz o tym, jak radzi sobie z rozłąką z bliskimi podczas długich podróży.
Dzięki jego opowieściom mogliśmy lepiej zrozumieć, na czym polega życie marynarza i jakie umiejętności są niezbędne do pracy na morzu.
Warsztaty nawigacyjne
Dnia 28 października 2024 r. uczniowie klasy 8b wzięli udział w kolejnych warsztatach nawigacyjnych, organizowanych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego przez Fundację mBanku w ramach Programu mSilnia.
Podczas warsztatów uczniowie mieli okazję pracować na mapach o różnych skalach, w tym na mapach Morza Bałtyckiego (skala 1:1 150 000) oraz szczegółowych mapach Zatoki Gdańskiej (skala 1:150 000). Dzięki przyrządom nawigacyjnym, takim jak odnośniki, trójkąty nawigacyjne oraz kompasy, uczniowie uczyli się obliczać rzeczywiste odległości na wodzie, wyrażone w kilometrach, milach morskich oraz stopniach. Pod kierunkiem Pana Piotra Ostrowskiego wyznaczali także azymuty oraz kursy dla wybranych tras żeglarskich, co pozwoliło im na praktyczne zastosowanie wiedzy matematycznej w nawigacji.
Warsztaty były również okazją do poruszenia tematów związanych z ochroną środowiska Bałtyku. Uczniowie rozmawiali o zagrożeniach wynikających z zanieczyszczenia wód morskich oraz o metodach zapobiegania negatywnym skutkom działalności człowieka. Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko rozwijali umiejętności matematyczne i geograficzne, ale także wzbogacili swoją wiedzę ekologiczną, zyskując większą świadomość w zakresie ochrony unikalnych ekosystemów Morza Bałtyckiego.
„Nawigacyjne potyczki”
22.10.2024 r. uczniowie klas 8b i 7b wzięli udział w warsztatach pt. „Nawigacyjne potyczki”, które poprowadził kmdr ppor. Dariusz Kloskowski. Zajęcia odbyły się w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia. Głównym celem warsztatów było wprowadzenie uczniów w podstawy nawigacji morskiej. Podczas zajęć mieli oni okazję pracować z przenośnikami nawigacyjnymi i praktycznie wykorzystać zdobyte umiejętności, określając współrzędne geograficzne na mapach morskich. Serdecznie dziękujemy za niezwykle ciekawe i inspirujące warsztaty!
16.10.2024 r. uczestnicy projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia, udali się na inspirującą wycieczkę edukacyjną do Ustki.
Podczas wyprawy zorganizowano podchody z użyciem kompasów, w trakcie których uczniowie mieli okazję wykonywać różnorodne zadania związane z regionem Morza Bałtyckiego, koncentrując się na jego walorach przyrodniczych oraz ekologicznych. Tematyka zadań dotyczyła m.in. ekologii, ochrony środowiska oraz geograficznych aspektów regionu.
Podczas spaceru brzegiem Morza Bałtyckiego, prowadzonego przez Pana Piotra Ostrowskiego, uczniowie poznali i mieli okazję zobaczyć różne rodzaje wybrzeża, m.in. akumulacyjne i klifowe, oraz ich budowę geologiczną.
Działania związane z użyciem kompasu nie tylko umożliwiły doskonalenie umiejętności nawigacyjnych, ale także skupiły uwagę uczestników na istotnych problemach ochrony ekosystemów morskich. Wzrosła świadomość ekologiczna uczniów, którzy mieli szansę zapoznać się z wyzwaniami związanymi z ochroną Morza Bałtyckiego.
Aktywności te promowały również działania proekologiczne, mające na celu zachowanie unikalnych walorów tego regionu dla przyszłych pokoleń. Wycieczka do Ustki była zatem nie tylko nauką, ale również inspiracją do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.
Warsztaty nawigacyjne
10.10.2024 r. uczniowie klasy 8a uczestniczyli w pierwszych warsztatach nawigacyjnych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia.
Podczas warsztatów uczniowie nie tylko pogłębiali swoją wiedzę z matematyki, ale również uczyli się podstaw nawigacji. Pracując z mapą, mieli okazję doskonalić umiejętność odczytywania i interpretowania skali, a także precyzyjnego określania długości i szerokości geograficznej. Warsztaty skupiały się także na nauce wyznaczania kierunków geograficznych oraz na praktycznym zastosowaniu tych umiejętności w nawigacji morskiej.
Uczestnicy korzystali z różnorodnych przyrządów nawigacyjnych, takich jak trójkąty i przenośniki nawigacyjne, kompasy oraz specjalistyczna mapa morska Morza Bałtyckiego. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć, jak matematyka łączy się z rzeczywistością, a także jak ważna jest precyzja i umiejętność pracy z danymi w zawodzie nawigatora. Warsztaty te stanowiły nie tylko świetną okazję do nauki, ale również do rozbudzenia ciekawości i zainteresowań związanych z żeglugą oraz geografią.
Warsztaty nawigacyjne
07.10.2024 r. uczniowie klasy 8b uczestniczyli w pierwszych warsztatach nawigacyjnych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia.
Podczas warsztatów uczniowie nie tylko pogłębiali swoją wiedzę z matematyki, ale również uczyli się podstaw nawigacji. Pracując z mapą, mieli okazję doskonalić umiejętność odczytywania i interpretowania skali, a także precyzyjnego określania długości i szerokości geograficznej. Warsztaty skupiały się także na nauce wyznaczania kierunków geograficznych oraz na praktycznym zastosowaniu tych umiejętności w nawigacji morskiej.
Uczestnicy korzystali z różnorodnych przyrządów nawigacyjnych, takich jak trójkąty i przenośniki nawigacyjne, kompasy oraz specjalistyczna mapa morska Morza Bałtyckiego. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć, jak matematyka łączy się z rzeczywistością, a także jak ważna jest precyzja i umiejętność pracy z danymi w zawodzie nawigatora. Warsztaty te stanowiły nie tylko świetną okazję do nauki, ale również do rozbudzenia ciekawości i zainteresowań związanych z żeglugą oraz geografią.
Warsztaty nawigacyjne
07.10.2024 r. uczniowie klasy 7b uczestniczyli w pierwszych warsztatach nawigacyjnych w ramach projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia.
Podczas warsztatów uczniowie nie tylko pogłębiali swoją wiedzę z matematyki, ale również uczyli się podstaw nawigacji. Pracując z mapą, mieli okazję doskonalić umiejętność odczytywania i interpretowania skali, a także precyzyjnego określania długości i szerokości geograficznej. Warsztaty skupiały się także na nauce wyznaczania kierunków geograficznych oraz na praktycznym zastosowaniu tych umiejętności w nawigacji morskiej.
Uczestnicy korzystali z różnorodnych przyrządów nawigacyjnych, takich jak trójkąty i przenośniki nawigacyjne, kompasy oraz specjalistyczna mapa morska Morza Bałtyckiego. Dzięki temu mogli lepiej zrozumieć, jak matematyka łączy się z rzeczywistością, a także jak ważna jest precyzja i umiejętność pracy z danymi w zawodzie nawigatora. Warsztaty te stanowiły nie tylko świetną okazję do nauki, ale również do rozbudzenia ciekawości i zainteresowań związanych z żeglugą oraz geografią.
Czy uczeń może zrozumieć morze? – o Bałtyku w liczbach
30.09.2024 r. uczniowie klasy 8a i 8b wzięli udział w zajęciach organizowanych w toku realizacji projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia. Ich celem było rozwijanie kompetencji matematycznych i informatycznych beneficjentów projektu, szczególnie w zakresie umiejętności wyszukiwania, analizowania oraz interpretowania danych związanych z Morzem Bałtyckim. W trakcie zajęć uczniowie korzystali z arkusza kalkulacyjnego, za pomocą którego dokonywali przeliczania jednostek długości i powierzchni, co pozwoliło im lepiej zrozumieć matematyczne aspekty dotyczące Bałtyku. Działania projektowe stanowiły doskonałą okazję do połączenia teorii z praktyką, dzięki czemu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę oraz rozwinęli umiejętności przydatne w dalszej edukacji. A to dopiero początek…Przed nimi (dosłownie) morze możliwości!
Czy uczeń może zrozumieć morze? – o Bałtyku w liczbach
27.09. 2024 r. uczniowie klas 7 wzięli udział w zajęciach organizowanych w toku realizacji projektu „Baltic Math: Matematyczne odkrywanie Morza Bałtyckiego”, finansowanego ze środków Fundacji mBanku w ramach Programu mSilnia. Ich celem było rozwijanie kompetencji matematycznych i informatycznych beneficjentów projektu, szczególnie w zakresie umiejętności wyszukiwania, analizowania oraz interpretowania danych związanych z Morzem Bałtyckim. W trakcie zajęć uczniowie korzystali z arkusza kalkulacyjnego, za pomocą którego dokonywali przeliczania jednostek długości i powierzchni, co pozwoliło im lepiej zrozumieć matematyczne aspekty dotyczące Bałtyku. Działania projektowe stanowiły doskonałą okazję do połączenia teorii z praktyką, dzięki czemu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę oraz rozwinęli umiejętności przydatne w dalszej edukacji. A to dopiero początek… Przed nimi (dosłownie) morze możliwości!